Jak i kiedy czyścić zawór EGR
3 min readSpis treści
Zawór recyrkulacji spalin czyli zawór EGR odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu zanieczyszczeń z dala od środowiska i utrzymaniu dobrego stanu silnika Twojego samochodu. Pomaga to zapobiegać tworzeniu się tlenków azotu.
Po pewnym czasie zawór ten może gromadzić osady węglowe wynikające ze stałej ekspozycji na ciepło, jak również inne produkty uboczne spalania detonacyjnego, które mogą spowodować zablokowanie systemu lub zablokowanie się zaworu w pozycji otwartej lub zamkniętej.
Dlatego znajomość właściwego sposobu czyszczenia zaworu jest użyteczną sztuczką, której powinieneś się nauczyć i jest najlepszym rozwiązaniem, gdy silnik cierpi na którykolwiek z powiązanych negatywnych objawów.
Tworzenie się gazów NOx
Zawór EGR działa, pozwalając gazom spalinowym na powrót do komory spalania w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie. Pomaga w utrzymaniu niższych temperatur spalania, hamując gromadzenie się tlenków azotu. Te gazy NOx są szkodliwe zarówno dla zdrowia ludzkiego, jak i środowiska jako całości. Wysoka temperatura i tworzące się osady mogą nawet stanowić poważne zagrożenie dla silnika. Jeśli nie zostanie sprawdzony, zatkany zawór EGR może doprowadzić do stukania w silniku, co ostatecznie zniszczy wewnętrzne elementy silnika i będzie wymagana ich wymiana lub naprawa. Wyobraź sobie problemy spowodowane drobnym komponentem, który mogłeś łatwo wymienić lub wyczyścić.
Kiedy jest czas na zmianę?
Oznaki zatkania zaworu EGR mogą zostać błędnie zdiagnozowane jako wynik innych problemów. Dlatego dobrą decyzją jest ich wykluczenie poprzez bezpośrednią inspekcję lub z pomocą profesjonalisty. Zasadniczo zauważysz słabe przyspieszenie, nierówne obroty silnika na biegu jałowym i słabą wydajność, gdy zawór zostanie zablokowany w pozycji otwartej. Jeśli jest zamknięty, poczujesz zapach gazu i wystąpi słabe zużycie paliwa oraz stukanie w silniku. Niezależnie od przypadku, będziesz wiedzieć, czy coś się dzieje dzięki kontrolce silnika. Zawór należy wymieniać lub czyścić co około 80000 km. To ważna rzecz, którą należy dołączyć do rocznej listy kontrolnej.
Czysty start
Zawór EGR często znajduje się w górnej części silnika w pobliżu wlotu powietrza lub korpusu przepustnicy. Zacznij od sprawdzenia, czy połączenia i zewnętrzne elementy nie są uszkodzone. Czy widoczna jest kruchość lub pęknięcia węża? Jeśli istnieją połączenia elektroniczne, czy są czyste i w dobrym stanie? Zawór sam w sobie jest niewielki i często znajdują się w nim od dwóch do czterech śrub. Usuń je, a następnie ostrożnie oddziel zawór od uszczelki. Gdy uszczelka jest w złym stanie lub pęknieta, należy ją wymienić. Łatwo zauważysz osady węgla, jeśli są obecne, bo są one czarne, lepkie i twarde. Dopilnuj, aby np. kawałki uszczelki lub osady węgla nie spadły na silnik.
Spryskaj osady środkiem do czyszczenia gaźnika i natychmiast dokładnie zetrzyj spray, który dostanie się na elektronikę lub plastik. Do usuwania osadów można użyć wyciora do fajki lub szczotki drucianej. Jednak upewnij się, że nie wyżłobisz ani nie uszkodzisz powierzchni. Powtarzaj spryskiwanie i zdrapywanie, aż wszystko będzie czyste. Wytrzyj małe części, wymień wszystko, a następnie dokręć wszystkie śruby, aby zakończyć czyszczenie zaworu EGR.